Pik
Сьогодні, 17 Июля 2019
09.07.2019
4480
0

Митницю штормить, чи змінять митників у Херсоні?

Митницю штормить, чи змінять митників у Херсоні?

Херсонщина в очікування нового керівника області, а Президент схоже розпочав «губернаторський» тур Україною. Кожен регіон чекає, кого ж звільнятиме, кому нарікатиме Президент і що говоритиме. Митниця – ворота в Україну і з України, її пильнували, кришували, одним словом – ці вікна давно в державі не прозорі і не чисті, від чого стонуть бізнес і вся держава. Але, днями митницю очолив новий керівник. Амбітний, але в митну справу лише занурюється. Тому питання резонне – чи в Херсонській області чекати кадрові зміни на митниці чи ні? Тому даємо інтерв»ю нового митника, а Президента чекаємо з новим головою ОДА області.

Днями митниця отримала нового керівника — Максима Нефьодова.
Досі він працював першим заступником міністра економіки.
У Нефьодова репутація успішного реформатора в сфері державних закупівель, ідеолога системи ProZorro.

У митній справі йому ще належить розібратися. З розмови помітно: у нього є відповіді не на всі питання. Нема конкретики щодо зміни функціоналу митниці та особливостей притягнення до відповідальності за корупцію та контрабанду.

У розмові з журналістами "Економічна правда "Нефьодов анонсував низку радикальних змін: від необхідності ухвалення Митного кодексу до зміни структури нового органу.

Дієздатність Нефьодова залежить від того, яким виявиться новий уряд.
У випадку зміни міністра фінансів він ризикує опинитися в зоні політичного дискомфорту і, як його попередники, увійти в клінч з новим міністром фінансів, керівником податкової та правоохоронними органами.

Журналіст ЕП зустрілася з чиновником в кафе Takava і розпитала його про те, що чекає на митницю, як він планує боротися з контрабандою і чому не пішов у парламент.

— Хто замість вас працюватиме у Мінекономіки?

— Думаю, зараз ніхто.
Ми не можемо призначити нову людину раніше, ніж за два тижні. За домовленістю зі Степаном Івановичем (Кубівим. — ЕП)
я продовжую працювати, консультувати колег з ProZorro з окремих питань.

— Зараз модно йти в парламент за списками. Чому ви не балотуєтеся?

— З мене вийшов би посередній політик. По-перше, я менеджер. Вважаю, що зможу принести значно більше користі тут. По-друге, мені здається, що в Раду вже пішло достатньо людей, і від того, опиниться там Макс Нефьодов чи не опиниться, точно нічого принципово не зміниться.

Ми виявилися справжньою кузнею кадрів. Коли говорю "ми", то маю на увазі наше "недобите" реформаторське угруповання.
Люди з BRDO (незалежна неурядова структура, створена за ініціативи Міністерства економічного. — ЕП) пішли в "Слугу народу", люди з ProZorro — в "Голос".

— Ваш друг, операційний директор "ProZorro.Продажі" Андрій Мотовиловець, пішов у "Слугу народу". Чому люди пішли у різні партії?

— Це їхній особистий вибір.

— Це не означає, що ProZorro надає перевагу списку "Слуги народу"?

— А фінансовий директор ProZorro Андрій Кузьменкопішов за мажоритарним округом від "Голосу". Перепрошую, але що я тут маю сказати?

— Приміром, що ви формуєте свою лобістську групу в парламенті.

— Я відчуваю себе прямо як мікроолігарх (сміється).
У мене всюди тепер стільки знайомих: в "Українській стратегії" (партія Володимира Гройсмана. — ЕП), в "Європейській солідарності" (партія Петра Порошенка. — ЕП)

Якщо без жартів, то це показник того, як політичні лідери насправді оцінюють реформи, які ми проводимо, і той кадровий потенціал, який у нас є. Мені приємно, що на людей з наших проектів є попит. Це особисто їхня заслуга. Я ні за кого не просив і ніякі списки нікому не радив.

— Конкурс на посаду керівника митниці пройшов зі скандалом. З'явилася інформація, що ваша кандидатура просувалася як пріоритетна. Наші джерела теж казали, що ви переможете. Потім про спланованість конкурсу заявив депутат з БПП Андрій Антонищак. Чому так сталося?

— Я писав пост у Фейсбуці з цього приводу. Мене здивувала кількість і якість кандидатів. Я очікував, що участь у конкурсі візьме принаймні кожен партнер за податковим напрямком кожної великої юридичної компанії. Вони не прийшли.

З точки зору якості кандидатів для мене це сумна історія. Я був би щасливий, якби прийшли кращі люди, ніж я, на митницю і в Мінекономіки, у будь-яку іншу сферу, а я міг би з щирою душею залишити цей фронт і повернутися в бізнес.

Я не хочу якось оцінювати своїх суперників щодо того, кращі вони чи гірші, але мені б точно хотілося закликати людей більше подаватися на такі конкурси.

— У вас є бачення своєї команди, своїх заступників?

— Наступні два тижні я займатимусь інтерв'ю, спілкуванням з людьми. У  Міністерство економіки я не привів з собою жодної людини, яку знав до цього. Лише з Олексієм Соболєвим ми колись працювали в Dragon Capital. Усіх інших знайшов через Фейсбук, рекрутерів, конкурси.

— Які ваші плани щодо митниці? Які завдання ставилися перед вами?

— Переді мною ніхто не ставив ніяких завдань — ні президент, ні прем'єр, ні Оксана Маркарова (міністр фінансів. — ЕП), ні МВФ.

Зрозуміло одне: митниця — це проблема. З неї треба створити щось гарне, щось таке, що не асоціюватиметься з корупцією, поборами, затримками вантажів, контрабандою, порушеннями, чергами, "піджаками", "скрутками".

Стосовно того, як вирішувати ці проблеми, на жаль, нема якогось одного рецепту. Треба робити одночасно все. Я пропонував п'ять основних речей.

Перша — це електронізація. Це основний метод боротьби з корупцією і неефективністю. І в сфері закупівель, і на митниці держава, на жаль, не може собі дозволити якісних високооплачуваних службовців. На митниці зараз працює 10,3 тис людей. Їх не можна просто так звільнити і набрати нових.

Ми маємо рухатися шляхом максимальної автоматизації процесів. З одного боку, це спростить роботу державних службовців, а з іншого — зменшить можливості для ухвалення корупційних рішень. Плюс це спростить торгівлю. Електронізація є потужним елементом покращення бізнес-клімату.

Другий блок — це кадрова реформа. Кадрові зміни в будь-якій організації однакові. Потрібно зрозуміти, хто наші співробітники, як плануємо наймати нових, як їх навчити і як потім оцінювати, кого підвищувати, а кого звільняти.

— Ви сказали, що зараз 10 300 митників. Це багато чи мало?

— З них 6 тис — це митники "з печатками", тобто ті, які фізично працюють. Решта — це персонал. Кількість залежить від моделі. Якщо ми порівнюємо з німецькою моделлю, де митниця — це правоохоронний орган, то нам потрібно збільшити їхню кількість щонайменше удвічі. Я не прихильник цього.

Якщо порівнювати з Польщею, то у нас мало митників. Я не маю на увазі, що їх потрібно терміново набирати. Я проти збільшення кількості держслужбовців. Як ліберал я тільки за їх скорочення, але скорочувати зараз можна лише з огляду на адміністративні функції. Просто так скоротити 2 тис людей неможливо.

Проте в контексті об'єднання митниць це реально. На митницях, особливо там, де нема кордону, адмінперсонал становить більшу частину штату.

— Що ви маєте на увазі, коли говорите про об'єднання митниць?

— Зараз у нас 26 митниць. Це надмірна кількість. Я прихильник того, щоб їх було п'ять чи шість. У чому складність? У нас трудове законодавство вимагає погодження всіх дій з керівником. Якщо людина звільняється, їй потрібно, щоб керівник її звільнив наказом. Якщо буде єдиний керівник, який буде змушений підписувати усі лікарняні, відпустки та кадрові рішення, це буде пекло.


— На зустрічі Володимира Зеленського з бізнесом, на якій ви також були, підприємці нарікали на контрабанду. Президент сказав, що він звільнив низку голів держадміністрацій, бо вони були причетні до контрабанди. Ви плануєте змінювати керівництво митниці в цих областях?

— Безумовно, кадровий склад митниць треба оновлювати. Кожний державний орган, і митниця тут не виняток, умовно складається з трьох груп кадрів.

Є люди, на яких цей державний орган тримається. Багато з тих людей с це професіонали, кістяк. Є сіра маса, яка приймає будь-яку позицію керівництва. Керівництво сказало працювати чесно — ну, вони працюють чесно. Керівництво сказало, що можна грабувати каравани — значить, грабуємо каравани.

Є люди, з якими неможливо знайти компроміс. Це люди з дорогими годинниками та автомобілями. Останніх потрібно як мінімум звільняти, а бажано порушувати кримінальні справи і садити за ґрати.

Я часто повторюю, що можна дати людині якісь технічні знання, можна навчити людину працювати в ІТ-системі, але не можна навчити людину бути чесною. Я не знаю, як це зробити. Ці люди мають піти.

— Ви назвали два пріоритети своєї роботи. Які ще три?

— Перший — електронна митниця. Другий — кадрове оновлення. Третій — митна інфраструктура. Це не лише горезвісні сканери, про які соромно згадувати, а й автоматичні ваги, автоматичне сканування номерів, поворотні камери.

Останні колись були. Був підрозділ, який з Києва міг дивитися, що відбувається на конкретних митних постах. У складах бригад навіть була людина, обов'язок якої був дивитися на камеру. Коли камера починала рухатися і помічала порушення, людина давала сигнал: "Охорона, відміна (скасування. — ЕП)!".

Потрібно створити інфраструктуру, яка дозволить ліквідувати черги. Якщо на кордоні черга — з'являється корупційна мотивація.

Четвертий пріоритет — інтеграція у європейську (ЄС. — ЕП) митну спільноту. Митниця не існує сама по собі. Синхронізація українського законодавства з європейським — надважливе завдання. І, звісно, — оновлений Митний кодекс. Актуального Митного кодексу сьогодні нема, його треба писати.

— Потрібно ухвалювати новий Митний кодекс?

— Звичайно. По-перше, чинний далекий від європейських норм. По-друге, у ньому є купа нежиттєздатних речей. Митний кодекс дозволяє розмитнювати будь-що будь-де. Це породжує нездорову конкуренцію серед митниць.

— Отже, боротьба з контрабандою виявилася неефективною. Можливо, покарання слабке? Може, треба повернути кримінальну відповідальність?

— По-перше, слід правильно використовувати термінологію. Контрабанда — це наркотики, зброя, раби. Це кримінальна відповідальність. Те, що ми в побуті називаємо контрабандою, — це порушення митних правил.

Чи треба їх криміналізувати? У нашій країні з нашими судами і нашою правоохоронною системою криміналізувати порушення митних правил неможливо. Це зіграє не проти тих, хто готовий давати хабарі. Вони все одно перебувають поза легальним полем. Повернення кримінальної відповідальності можна буде легко використовувати проти звичайних людей.

Пам'ятаєте, як СБУ порушувала справи за якийсь годинник з камерою чи за запчастини до дрона, які вони кваліфікують як шпигунські? Я готовий сприймати це як свій мандат — захищати людей у таких випадках.

— Служба фінансових розслідувань ще не створена. Може, когось з ревізорів на митниці слід лишити?

— Ідеально — коли на митниці нема ревізорів взагалі, коли всі перевірки робляться дистанційно з використанням технічних засобів, електронного обміну. Свої питання ревізори нехай вирішують потім окремо, а не коли товар зупинений і стоїть на кордоні. Це стосується правоохоронців, СБУ в тому числі.

— На зустрічі Зеленського з бізнесом директор групи MTI Володимир Цой сказав, що з призначенням Івана Баканова в. о. керівника СБУ потік контрабанди активізувався.

— Цю проблему не можна вирішити точковими методами, просто звільнивши у відділі "К" п'ять людей. Ну, звільнимо. Невже ці п'ять людей контролюють все в країні? Схеми неможливі без участі керівництва митниці. Коли кажуть, що це все погані начальники змін, а вище керівництво нічого не знає, я цьому не вірю.

— Бізнес закликає припинити застосування індикативних цін 2008 року.

— У нас на митниці куди, вибачте, не плюнь — всюди проблеми. Не тільки з індикативними цінами. Проблема з коригуванням митної вартості.

З одного боку, суб'єктивізм співробітників митниці — це погано. Коли він може самостійно коригувати митну вартість, вирішувати, що скільки має коштувати.

З іншого боку, ситуація абсолютної довіри до бізнесу призводить до кави по 10 центів за кілограм, на яку всі документи оформлені ідеально. Треба знайти компроміс. Напевно, цей компроміс може зсуватися в бік більшої можливості коригування паралельно із збільшенням довіри до митниці.

У середньостроковій перспективі має запрацювати автоматичний ризик-менеджмент в режимі онлайн, коли інформація підсумовується за всіма перевезеннями, за всіма цінами, за всіма категоріями товарів.

Я не знаю, яка справедлива ціна. Хтось купив дорожче, ніж на Rozetka чи ОLХ, але хіба можна порівняти ціну на Rozetka за одиницю з ціною у Черкаській області за тисячу з пост-оплатою 90 днів і з умовою розвезення по області? Ні.

— Для вас очолити митницю — це не про гроші, а про амбіції та виклик?

— Коли буде наступне вікно можливостей реформ на митниці? Можливо, за два роки, а можливо, ніколи. Зараз є Маркарова, є підтримка Кубіва, у мене є розуміння, що я знайду підтримку великої кількості депутатів з різних фракцій, які, сподіваюся, вірять мені особисто, тому що бачили, як я працюю всі ці роки.

Відмовитися від цього? Я особисто жалкуватиму. Так, я зароблю більше в бізнесі, але за 40 років буду дивитися на себе в дзеркало і думатиму, що у мене був шанс, а я не пішов. Ну, було б у мене дві машини, а не одна.

Повний текст читайте на Економічній правді . https://www.epravda.com.ua/publications/2019/07/3/649285/)
фото: Економічна правда

Новини по темі

 

Коментарі

Нет ни одного комментария

Залишити коментар

Останні новини

Останні відеорепортажі

Останні фоторепортажі

ТОП Новин тижня

наверх

Підписатися на новини

Підписатися на новини

Запропонувати новину

Запропонувати новину